Masthead header

Çiziyorsam Sebebi Var: Ceylan Aran | Ayşe Yazar

Çizimle olan ilişkiniz ne zaman başladı?
Kalem ve kağıt kombinasyonuna heyecanım kendimi bildim bileli var. Bana hep eşlik ettiler fonda. Tamamen odağıma almam için genişten bir tur atmam gerekti.

Pantomim ve Sanat&Tasarım eğitimleri aldım. Tiyatro, dans derken görsel hikaye anlatıcılığını kendime daha yatkın hissettim. Tasarım eğitimim sonrasında çeşitli sektörlerde creative olarak çalıştım. Zamanla heyecan duyarak yapmak istediklerim netleşti ve illüstrasyon üzerine eğildim. İtalya’da Ars in Fabula Akademisi’nde çocuk kitapları üzerine yüksek lisans eğitimi aldım. Çalışmalarıma editoryal illüstrasyon ağırlıklı devam ediyorum.

Çizer kitaba nasıl hazırlanır?
Metni iyice analiz edip notlarımı aldıktan sonra müziğin enerjisine güvenerek kitabın ruhunu yansıtacak bir soundtrack listesi oluştururum. Müzik mekânı düşünmeme yardımcı oluyor. Karakter çalışmasına bundan sonra geçiyorum. Sanırım biraz tiyatro ya da film konseptiyle ilerliyorum. Sonuçta casting, dekor, kostüm, mekân her şeye karar vermek gerekiyor.
Karakter tasarımında görselden fazlasına ihtiyaç duyuyorum bazen. Günlük hayat rutinlerini ve davranışlarını düşünmek kafamda karakteri ete kemiğe büründürmeye yardımcı oluyor.


Sonrasında storyboardu oluşturmaya başlıyorum. Projenin içinde kaybolmamak ve herhangi bir noktayı atlamamak için sürekli listeler ve notlarla ilerliyorum. Kafamdaki sahneleri yerlerine oturtmaya çalışırken sessizliğe ihtiyaç duyuyorum. Bu yüzden çok erken sabah saatleri ideal oluyor. Renklendirme kısmı daha rahat geçiyor. Fonda podcastler ya da sesli kitaplar eşlik ediyor çalışırken.

Çizimlerinizi yaparken yazar ya da editör ile nasıl diyaloglar gelişiyor aranızda?
Genelde editör ya da yayın yönetmeniyle diyalog halinde ilerliyorum çalışırken. İtalya’da bu denkleme art director de ekleniyor. Çalışmaya başlamadan önce takvim hazırlıyorum neyi ne zaman onlara ileteceğime dair. Gönderdiğim çalışmalar üzerinden konuşup ilerliyoruz. Storyboard sonrasında ya da en son aşamasında da yazar da dahil oluyor.

Sanatınızı/çizimlerinizi beslemek için neler yapıyorsunuz?
Günlük yoğunluğu, kafamdakileri, görsel bombardımanı sindirmek için düzenli yürüyorum. Bulunduğum şehirin parkı pek güzel, çok iyi geliyor. Genel olarak hep oradayım eskiz defterimle.


Yaratıcı işler yapan insanların nasıl çalıştıklarını, yaşadıkları hayatları ve bu hayatların işlerine nasıl yansıdığını takip etmek çok büyük ilham veriyor. En son gezdiğim Saul Steinberg retrospektif sergisi mesela bu anlamda çok ufuk açıcı bir örnek ve motivasyon oldu benim için.

Bir kitabın rafta yerini alana kadar geçirdiği mutfak sürecini çizer cephesinden anlatır mısınız?
Aslında değişik versiyonlarla gelişebiliyor bu mutfak çalışması. Yazar ve çizer beraber bir dünya kurup, kendileri ya da bir ajans aracılığıyla projelerine ev arayabiliyor veya çizer, metni ajans ya da editör aracılığıyla teslim alıp görsel dünyasını kurguluyor.

Benim mutfağımdan sırasıyla karakterler, storyboard, sahne renklendirmeleri ve kapak çalışmaları tamamlanıp yayınevine teslim ediliyor. Grafik düzenlemelerden sonra hep beraber son defa bakıp baskıya gönderiyoruz. Sonrasında heyecanla postacı yolu gözlüyorum.

Çizimlerin künye bilgileri:
illüstrasyon 1: Voglio Il Mio Mostro, yazar: Guia Risari, Lapis Edizioni 2022
illüstrasyon 2: Bozulan Fenerin Biraz Hüzünlü Hikayesi ya da Aşk Tutması, yazar: Olcay Mağden Ünal, Çınar Yayınları 2021
illüstrasyon 3: Children spectators

edebiyathaber.net (8 Temmuz 2022)

E-posta adresiniz yayınlanmaz ve paylaşılmaz. Gerekli alanlar yıldız ile gösterilmiştir *

*

*

Ç o k   O k u n a n l a r