Masthead header

Candeğer Furtun ile retrospektif sergisi üzerine söyleşi 10 Şubat’ta

Arter’de devam eden Candeğer Furtun retrospektif sergisi bağlamında Furtun ile sanatçının üretimine yakından tanıklık etmiş olan Rabia Çapa, Deniz Artun ve Yasemin Özcan çevrimiçi bir söyleşide bir araya geliyor. Serginin küratörü Selen Ansen’in moderatörlüğünde 10 Şubat Perşembe günü saat 19:00’da gerçekleşecek çevrimiçi söyleşi, Candeğer Furtun’un hayatı ve sanatsal pratiğinin farklı katmanlarına odaklanacak.

Katılımın ücretsiz olduğu etkinlikle ilgili ayrıntılı bilgiye Arter’in internet sitesinden ulaşılabilir.

Herkesin yaratıcı sürecin parçası olabileceği bir ortamı mümkün kılmayı amaçlayan Arter Öğrenme Programı, içinde yaşadığımız zamanı sanat aracılığıyla yorumlamaya yönelik etkinlikler sunuyor. Süreç odaklı atölyelerin ve çağdaş sanatı katılımcıların yorumuna açan rehberli turların yanı sıra Arter’in güncel sergilerinden yola çıkan çevrimiçi yorumlama etkinlikleri de devam ediyor.

Candeğer Furtun ile Söyleşi, Arter’de devam eden Candeğer Furtun retrospektif sergisi bağlamında 10 Şubat 2022 Perşembe günü saat 19:00’da çevrimiçi olarak gerçekleştirilecek. Serginin küratörü Selen Ansen’in moderatörlüğünü üstleneceği söyleşide Candeğer Furtun’a, sanatçının üretimine yakından tanıklık etmiş olan Rabia Çapa, Deniz Artun ve Yasemin Özcan eşlik edecek. Furtun’un yapıtlarının üretildikleri dönemle kurduğu toplumsal ve sanatsal bağlara ışık tutmayı amaçlayan etkinlikte sanatçının pratiği seramik sanatının 20. yüzyılda geçirdiği dönüşüm bağlamında ele alınacak.

Candeğer Furtun, 1960’lardan bu yana forma ve malzemeye dair özgün bir yaklaşımla, yaşamsal, felsefi, tarihsel, toplumsal ve siyasi sorunsallardan beslenerek seramik eserler üretiyor. Furtun’un Arter’de devam eden bu ilk retrospektif sergisi, sanatçının zengin form ve doku dünyasını yansıtan yüzden fazla yapıtını atölyesindeki araştırma ve üretim süreçlerine yakından tanıklık eden arşiv malzemeleriyle bir araya getiriyor. Böylelikle, sanatında tesadüflere de izin vererek doğal süreçleri yapıtına dahil eden ve toprağı özgür bırakan Furtun’un, 1960’larda önemli bir dönüşüm geçiren seramik sanatına katkıları ziyaretçilerin deneyimine açılıyor.

Arter Öğrenme Programı’nın Yorumlama Etkinlikleri kapsamında çevrimiçi olarak düzenlenen Candeğer Furtun ile Söyleşi’ye katılım ücretsiz. Katılım için ayrıntılı bilgiye etkinlik sayfasından, Arter’in güncel programına ise www.arter.org.tr adresinden erişilebilir.

Bilgi için: arter.org.tr

Adres: Irmak Cad. No: 13 Dolapdere Beyoğlu 34435 İstanbul

Tel: 0212 708 58 00

CANDEĞER FURTUN HAKKINDA

Candeğer Furtun (d. 1936) Güzel Sanatlar Akademisi’nde Nurullah Berk’in atölyesinden 1957’de resim dalında mezun olduktan sonra İsmail Hakkı Oygar’ın atölyesinde seramik eğitimine devam etti ve 1959’da bu bölümü tamamladı. 1959–1960 yıllarında İstanbul Üniversitesi Kimya Fakültesi’nde kil ve mineral üzerine laboratuvar çalışmaları gerçekleştirdi. 1960 yılında Eczacıbaşı Seramik Fabrikası Sanat Atölyesi’nde çalışmaya başladı. 1961’de kazandığı Fulbright bursu ile ABD’deki Rochester Institute of Technology, School for American Craftsmen’a giren sanatçı, 1963’te yüksek lisansını aldı. Tezini hazırlarken davet edildiği Worcester Craft Center’da öğretim görevliliği yaptı; bu süre zarfında kişisel çalışmalarını sürdürdü. Türkiye’ye dönmeden önce okuldan gelen bir sergi teklifi üzerine 1963 yılının Temmuz ayında ilk kişisel sergisini Worcester Craft Center’da açtı.

1964’ten bu yana Şişli’de kurduğu atölyesinde çalışmalarını sürdüren Furtun, on kişisel sergi açmış, yurtiçi ve yurtdışında pek çok grup sergisine katılmıştır. 1963’te Amerika’da katıldığı Fitchburg Art Museum Yıllık Bölgesel Sergi’sinde “Mansiyon”, 1965 yılında İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi’nde düzenlenen Sanat Ödülleri Sergisi’nde seramikte “Birincilik Ödülü”, 1967’de İstanbul’da katıldığı 5. Uluslararası Çağdaş Seramik Sergisi’nde ise “Gümüş Madalya” almıştır. Önemli jüri üyeliklerinde bulunmuş; birçok konferans, söyleşi, sempozyum, televizyon ve radyo yayınında yer almıştır. Çeşitli dergilerde yayımlanmış yazıları bulunmaktadır.

RABİA ÇAPA HAKKINDA

Rabia Çapa (d. 1940) 1957’de Sainte-Pulchérie Fransız okulundan mezun olduktan dört yıl sonra İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun atölyesine konuk öğrenci olarak devam etti. Yaratıcı Çocuklar Derneği ve Sevinç Erdal İnönü Vakfı’nın kurucu üyesi olup, yönetim kurullarında yer aldı. 1976 yılında kız kardeşi Varlık Sadıkoğlu ile birlikte Türkiye’nin ilk çağdaş sanat galerilerinden olan Maçka Sanat Galerisi’ni kurdu. 2002 yılında Fransa’nın Cholet kenti belediyesi ve müzeleri tarafından sergi açmak üzere davet edildi. 6 Haziran–15 Aralık 2004 tarihleri arasında Maçka Sanat Galerisi sanatçıları ile Musée d’Art et d’Histoire de Cholet’de Boğaziçi’nden Moine’a: Fransa’da Çağdaş Türk Sanatı’ndan Görünümler ve Musée du Textile’de Sanatçı Giysileri başlıklı sergileri açtı. 2012 yılında Fransa Hükümeti tarafından “Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres” ödülü verildi. 1976–2016 yılları arasında Türkiye’de ve yurtdışında 200’e yakın sergi açtı; bienallere, fuarlara, uluslararası sergilere katıldı. Sanatçı söyleşileri, galeri gazetesi ve sergi katalogları gerçekleştirdi. 2016 yılında Maçka Sanat Galerisi’nin 40. Yıl kutlamaları kapsamında Ömer M. Koç ve Vehbi Koç Vakfı’nın desteği ile Görünmeyene Bakmak isimli kitabı basıldı. Aynı yıl Maçka Sanat Galerisi’nin arşivi Arter’e bağışlandı. 2021 yılında, kızı Didem Çapa tarafından yeniden açılan Maçka Sanat Galerisi’nin yönetim kurulunda yer almaya devam ediyor. 

DENİZ ARTUN HAKKINDA

Deniz Artun (d. 1975) 1998’de Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyoloji Bölümü’nden mezun oldu. New York Üniversitesi’nde Kültür Tarihi alanında yüksek lisansını tamamladı. New York’ta, Museum of Modern Art’ın (MoMA) Resim ve Heykel Bölümü’nde çalıştı. 2000 yılında Paris’te, École des Hautes Études en Sciences Sociales’de Kültürel Antropoloji alanında doktora yapmaya başladı. Doktora tezi kapsamında, 1850–1950 yılları arasında Osmanlı İmparatorluğu ve Türkiye’den Fransa’ya giden sanatçılar üzerine çalıştı. 2001 yılından bu yana Ankara’daki Galeri Nev’de yönetici olarak çalışan Deniz Artun, aynı zamanda çeşitli kişisel koleksiyonların belgelenmesi ve kamusal mekânlarda sergilenmesi için küratörlük yapıyor. Artun’un Paris’ten Modernlik Tercümeleri (İstanbul: İletişim Yayınları, 2007) adlı bir kitabı bulunmaktadır.

YASEMİN ÖZCAN HAKKINDA

Yasemin Özcan (d. 1974) Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Seramik ve Cam Bölümü’nde öğrenim gördü. Sanat pratiğinde fotoğraf, video, ses, seramik, sunum performans ve metin gibi farklı mecra ve malzemelere yer veren Özcan, nesnelerin, kişilerin ve kurumların kendilerini var etme biçimleri, devinimleri ve performansları üzerine çalışır. Eserlerinde kimlik, kültür politikaları, toplumsal cinsiyet, ezoterizm ve psikoloji alanlarına referans verir. Son dönemde seramik malzeme aracılığı ile canlıların toprak ile ilişkisi, emek ve zanaat üzerine çalışmakta olan Özcan’ın yapıtları, Galeri   Nord–Kunstverein Tiergarten, nGbK Berlin, SALT Beyoğlu, Arter, WKV Stuttgart, Wiener Secession, CCS Bard, Rodeo İstanbul, Total Museum of Contemporary Art, İstanbul Modern, Kunstmuseum Bochum, DEPO ve Ludwig Forum gibi kurum ve galerilerde gösterilmiştir. Katıldığı misafir sanatçı programları arasında Berlin Senatosu Misafir Sanatçı Programı, nGbK – DEPO (Berlin, 2019), Cité internationale des arts – İKSV (Paris, 2012), Can Xalant    Centre for the Creation of Visual Arts and Contemporary Thought – Platform Garanti (Mataró, 2009) yer alır.

SELEN ANSEN HAKKINDA

Selen Ansen, Strazburg March Bloch Üniversitesi’nde Modern Edebiyat ve Sinema (yüksek lisans) eğitimi aldıktan sonra 2001 yılında Sanat Teorisi ve Pratikleri alanında doktorasını tamamladı. Başta Strazburg Ecole Supérieure des Arts Décoratifs olmak üzere Fransa’da farklı sanat ve tasarım okullarında sanat teorisi ve sanat felsefesi eğitimi verdi. 2009–2015 yılları arasında İstanbul Bilgi Üniversitesi’nde Felsefe ve Toplumsal Düşünce ile Karşılaştırmalı Edebiyat yüksek lisans programlarında öğretim görevlisi olarak çalıştığı dönemde edebiyatta sessizlik ve çağdaş felsefede bedensellik gibi konular üzerinde yoğunlaştı. Akademik görevinin yanı sıra yazarlık ve küratörlük çalışmalarını da sürdüren Ansen, Arter ile ilk temasını 2011’de küratörlüğünü yaptığı Berlinde de Bruyckere (Yara, 2012) sergisi aracılığıyla kurdu. 2015’te Arter ekibine katılan Ansen, Marc Quinn (Aklın Uykusu, 2014), It takes two to make an accident (HISK, Gent, Belçika, 2015), Her Düşenin Kanadı Yoktur (2016), Kelimeler Pek Gereksiz (2019–2020), Céleste Boursier-Mougenot (offroad v.2, 2019), Cevdet Erek (Bergama Stereotip, 2019–2020), KP Brehmer: Büyük Resim (2020–2021) ve Candeğer Furtun (2021-…) sergilerinin küratörlüğünü yaptı; çeşitli uluslararası yayınlara yazılarıyla katkıda bulundu. Ansen, Arter’in Dolapdere’deki yeni binasında hayata geçirdiği Performans Programı’nın (2019–2020) küratörlüğünü üstlendi.

edebiyathaber.net (27 Ocak 2021)

E-posta adresiniz yayınlanmaz ve paylaşılmaz. Gerekli alanlar yıldız ile gösterilmiştir *

*

*

Ç o k   O k u n a n l a r