Masthead header

Yeni Fransız Aşırılığı Altyazı’nın mayıs sayısında

Aylık sinema dergisi Altyazı’nın Yeni Fransız Sineması temalı mayıs sayısı yayımlandı.

Altyazı Sinema Dergisi Mayıs sayısını 90’ların sonunda ve 2000’lerin başında sinema dünyasına damga vuran Yeni Fransız Aşırılığı akımına ayırıyor. François Ozon’dan Claire Denis’ye, Olivier Assayas’tan Bruno Dumont’a pek çok önemli yönetmenin filmlerinin incelendiği dosya kapsamında Gaspar Noé’yle son filmi Vortex üzerine yapılmış özel söyleşiyi okumak da mümkün.

Altyazı Sinema Dergisi’nin Mayıs sayısı, Fransa’da 1990’lı yılların ikinci yarısında dikkat çekmeye başlayıp 2000’lerde iyice görünür olan ve 2004 yılında eleştirmen James Quandt tarafından ‘Yeni Fransız Aşırılığı’ olarak tanımlanan akıma odaklanıyor. Gaspar Noé’den Catherine Breillat’ya, Bruno Dumont’dan François Ozon’a, Bertrand Bonello’dan Marina de Van’a, Claire Denis’den Leos Carax’a pek çok önemli sinemacıyla ilişkilendirilen bu başlığa dâhil edilen filmlerin ortak özellikleri psikolojik sorunlara, yabancılaşmaya, şiddete, cinselliğe, toplumsal olarak tabu kabul edilen konulara eğilmeleri ve sert, tavizsiz yaklaşımlarıyla izleyiciye zorlu bir seyir deneyimi vaat etmeleri. Son derece hassas konularda ahlaki ya da politik açıdan tartışmalı sözler sarf etmekten geri durmayan söz konusu yapımlar korku, psikolojik gerilim, erotik film gibi farklı türlerin kesişim alanında yer alıyor. Altyazı’nın 219. sayısı altyazi.net/dergi üzerinden okunabiliyor.

Yeni sayıda neler var?

Altyazı’nın Yeni Fransız Aşırılığı dosyasının giriş yazısında Fatma Cihan Akkartal, akımın kökenlerine iniyor, ilham kaynaklarını araştırıyor, 90’larda nasıl bir sosyopolitik ortamda serpildiğini inceliyor ve söz konusu filmlerin bugünden bakıldığında nasıl bir tablo ortaya çıkardığına dair tespitlerde bulunuyor. Dosya kapsamında ayrıca, Gaspar Noé’ye kötü bir şöhret kazandıran ilk uzun metrajı Herkese Karşı Tek Başına’yı (Seul Contre Tous, 1998) Kutlukhan Kutlu, özellikle ilk filmlerinde çok daha tavizsiz bir yaklaşım benimseyen François Ozon’un Suçlu Âşıklar’ını (Les Amants Criminels, 1999) Kaan Denk, Virginie Despentes ve Coralie Trinh Thi’nin bol tartışmalı intikam filmi Düz Beni’yi (Baise-Moi, 2000) Öykü Sofuoğlu, Claire Denis filmografisinde özel bir yerde duran Her Gün Başka Bir Bela’yı (Trouble Every Day, 2001) Coşkun Liktor, Marina de Van’ın benzersiz Derimin Altında’sını (Dans ma Peau, 2002) Aslı Ildır, Olivier Assayas’ın Demonlover’ını (2002) Erman Ata Uncu, Alexandre Aja’nın ideolojik açıdan tartışmalı korku filmi Yüksek Tansiyon’u (Haute Tension, 2003) Engin Ertan, Bruno Dumont’nun sarsıcı filmi Flanders’i (Flandres, 2006) de Eren Odabaşı inceliyor.

Altyazı’nın Yeni Fransız Aşırılığı sayısında ayrıca, Mayıs ayında Türkiye’de sinemalara konuk olan Vortex (2021) üzerine Öykü Sofuoğlu’nun yönetmen Gaspar Noé’yle gerçekleştirdiği özel söyleşiyi de okuyabilirsiniz.

edebiyathaber.net (12 Mayıs 2022)

E-posta adresiniz yayınlanmaz ve paylaşılmaz. Gerekli alanlar yıldız ile gösterilmiştir *

*

*

Ç o k   O k u n a n l a r