Masthead header

Yakup Kadri’nin edebiyat ve düşünce dünyasını yakından tanımak için

Yalçın Çakmak ve Özge Dikmen’in derlediği “Huzursuz Bir Ruhun Panoraması” İletişim Yayınları etiketiyle yayımlandı.

Tanıtım bülteninden

Huzursuz Bir Ruhun Panoraması, cumhuriyet döneminin kanonik yazarlarından Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun o verimli huzursuzluğuna aynalar tutuyor. Onun aşka, inkılâba, Batı’ya, kadınlara, mekâna, millete, siyasete, Atatürk’e, dine, Bektaşiliğe ve daha birçok şeye -mesela can sıkıntısına- bakışına tutulan aynalar, bunlar. Bu geniş bakış, cumhuriyet tarihinin zihniyet dünyasında kapsamlı bir keşif turu anlamına geliyor. Yakup Kadri’nin edebi dilini, edebiyatının kaynaklarını ve açılımlarını da ihmal etmeden…

Yalçın Çakmak ve Özge Dikmen’in hazırladığı derlemede ayrıca Başak Acınan, Demo Ahmet Aslan, Esra Dicle Başbuğ, Emre Bayın, Murat Belge, Tanıl Bora, Murat Cankara, Funda Şenol Cantek, Hasan Cuşa, Yavuz Çobanoğlu, Deniz Depe, Hakan Kaynar, Erol Köroğlu, Haluk Öner, Mehmet Özden, Barış Özkul, Can Şahin, Burcu Şahin, İbrahim Şahin, Zeynep Uysal, Gaye Belkız Yeter Şahin, Sabanur Yılmaz ve Gül Mete Yuva’nın katkıları yer aldı.

“Edebiyatının da yaşıtları, çağdaşlarıyla karşılaştırıldığında bir farklılık gösterdiğini söyleyebilirim. Tam istediği gibi
yazabilseydi ne olurdu? Edebiyat açısından daha mutlu sonuçlar üretir miydi? Hep O Şarkı bence bunun mümkün olduğunu gösteriyor. Ama ülkesinin kaderi onu Proust’un değil, Balzac’ın kaptanı olduğu takıma yönlendirdi ve burada Yakup Kadri dışarıdan gelen dürtüklemelerle zaman zaman dozu yükselen milliyetçiliği denetleyebildiği zamanlarda düzeyli bir edebiyat adamı olmayı başardı.”
MURAT BELGE

Kitapta yer alan bölümler

Önsöz: Yakup Kadri ÜzerineMurat Belge
Yakup Kadri’nin Batı Görüşü: Garp Medeniyeti ve “Şuursuz Garpperestlik”Tanıl Bora
Yakup Kadri’nin “İhanete Uğramış İnkılap” Kroniği: PanoramaMehmet Özden
Kiralık Konak yahut Erosun Fenomenolojisiİbrahim Şahin
Yakup Kadri’ye Fransız Edebiyatı Penceresinden BakarkenGül Mete Yuva
Yabanın Dilleri: Habil, Kabil, Babil Üçgeninde Yakup KadriMurat Cankara
Yakup Kadri Karaosmanoğlu: Redingotlu Distopyadan Ütopik İnkılapçılığa Uzanan Bir Toplum TasavvuruYavuz Çobanoğlu
Yakup Kadri’nin Üç Ankara’sıHakan Kaynar
“İhtiyar bir kadın belagatile…”: Yakup Kadri’nin “Kadınlık ve Kadınlarımız” Başlıklı Yazıları HakkındaFunda Şenol Cantek
Mahzendeki Geçmiş: Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Romanlarında Birinci Dünya SavaşıErol Köroğlu
Sükûnetsiz Meskenler, Huzursuz Mekânlar: Kiralık Konak ve Sodom ve Gomore’de MekânsızlaşmaZeynep Uysal
Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Hikâyelerinde AzınlıklarÖzge Dikmen
“Büyük Adam” ve “Küçük Politika”: Yakup Kadri’de Atatürk ve İnönü AyrımıDemo Ahmet Aslan
Muhabbetten Hınca: Bektaşi Aynasında Yakup Kadri KaraosmanoğluYalçın Çakmak
Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Anamın Kitabı’na Dair Psikanalitik ve Sosyolojik Bir Okuma DenemesiGaye Belkız Yeter Şahin
Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Romanlarında Mekânın PolitiğiHaluk Öner
Hüküm Gecesi’nde İttihatçılar ve İttihatçılıkBarış Özkul
Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Romanlarında Modernleşmenin Ataerkil DiliSabanur Yılmaz
Pozitivist Bir Cumhuriyet Aydını: Yakup Kadri’nin Romanlarında Pozitivist SöylemCan Şahin
Yakup Kadri’nin Romanlarında Nesil Çatışmasının Mekân Üzerinden OkunmasıBaşak Acınan
Yakup Kadri’nin Kadro Yazıları: “İçeri Edebiyatı’nı Yaratmak”Emre Bayın
Gümrah Mahlûkların Esneyişi: Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Hikâyelerinde Can SıkıntısıBurcu Şahin
Dulcinea İçin Yas: YabanDeniz Depe
Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Tiyatrosunda Kadın, Kriz ve ÖlümEsra Dicle
Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Millî Mücadele Konulu Hikâyelerinde Dirijist Bilincin TemsiliHasan Cuşa

Kitaptan bir bölüm okumak için tıklayın.

Yalçın Çakmak (Derleyen)

Hacettepe Üniversitesi Tarih Bölümü’nde lisans (2005), yüksek lisans (2012) ve doktorasını (2018) tamamladı. Türkiye’de dinî ve etnik gruplar başta olmak üzere dinler tarihi, Osmanlı ve Cumhuriyet dönemi dinî, toplumsal ve siyasal yaşam çalışma alanları arasındadır. Sultanın Kızılbaşları: II. Abdülhamid Dönemi Alevi Algısı ve Siyaseti (İstanbul: İletişim Yayınları, 2019) kitabının yazarı olup, Kızılbaşlık, Alevilik, Bektaşilik: Tarih-Kimlik-İnanç-Ritüel (İmran Gürtaş ile birlikte, İletişim, 2015) ve Kürt Tarihi ve Siyasetinden Portreler (Tuncay Şur ile birlikte, İletişim, 2018) başlıklı kitapların da derleyenleri arasındadır. 2013-2018 yılları arasında Hacettepe Üniversitesi Tarih Bölümü, 2019 yılından itibaren de Munzur Üniversitesi Tarih Bölümü’nde akademik çalışmalarını sürdürmektedir. 2019 yılında Tarih Vakfı Mütevelli Kurulu üyeliğine seçilmiştir. İlgi alanları ve entelektüel meraklarına yönelik kitap çalışmalarına da editörlük yapan Çakmak’ın, kitap bölümü ve müstakil olarak yayımlanmış ulusal ve uluslararası çeşitli makaleleri bulunmaktadır.

Özge Dikmen (Derleyen)

1983 yılında Sivas’ta doğdu. Cumhuriyet Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü’nden mezun oldu. 2008 yılında Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yeni Türk Edebiyatı Anabilim Dalı’nda “Adalet Ağaoğlu’nun Romanlarında Sosyal Yapı” başlıklı teziyle yüksek lisans eğitimini tamamladı. 2010 yılından beri Munzur Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü’nde araştırma görevlisi olarak çalışan Dikmen, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi’nde doktora tezi üzerine çalışmalarına devam etmektedir. Yeni Türk Edebiyatı, edebiyat sosyolojisi, edebiyat-tarih ilişkisi, edebiyat ve sinema gibi alanlar üzerine çalışmaktadır.

edebiyathaber.net (17 Ocak 2021)

E-posta adresiniz yayınlanmaz ve paylaşılmaz. Gerekli alanlar yıldız ile gösterilmiştir *

*

*

Ç o k   O k u n a n l a r