Masthead header

Sinemada Gazetecilik dosyası Altyazı’nın Kasım sayısında

Altyazı Sinema Dergisi’nin Kasım sayısı Sinemada Gazetecilik dosyasıyla yayımlandı.

Altyazı Sinema Dergisi yeni sayısında gerçeğin arayışı idealinden ‘hakikat sonrası’na, gazeteciliğin sinema tarihinin farklı dönemlerindeki temsillerini inceliyor.

Wes Anderson’ın uzun zamandır beklenen, gazeteciliğe saygı duruşu niteliğindeki filmi Fransız Postası’nın (The French Dispatch) vizyonu arifesinde, Altyazı Sinema Dergisi haberciliğin sinemaya yansıyan farklı suretlerini ele alıyor. Başkanın Tüm Adamları (All the President’s Men, 1976) gibi klasiklerden Gece Vurgunu (Nightcrawler, 2014) gibi çarpıcı güncel örneklere, Vedat Türkali ile Yılmaz Güney’in kayıp filmi Sokakta Kan Vardı’dan (1965) Collective (2019) gibi ödüllü belgesellere, gazeteciliğin her anlamda bıçak sırtındaki doğasının filmlerde nasıl işlendiği on üç yazıda analiz edilerek mesleğin etik sorunları da masaya yatırılıyor.

Kutlukhan Kutlu “Clark Kent’in Gözlüğü” başlıklı giriş yazısında, 1930’ların naif çizgi roman evreninden günümüze uzanarak gazetecilik ile sinema arasındaki dil uyumunu ve mesleğin on yıllar içinde dönüşen tipik figürlerini inceliyor. Berke Göl’ün yazısı, medyanın trajik olayları sömürme eğilimi kadar toplumun bu konudaki hevesini de eleştiren Billy Wilder klasiği Büyük Karnaval (Ace in the Hole, 1951) üzerine. 

Övgü Gökçe’nin ‘Yeşilçam’ın Kıyısında Bir Gazeteci’ yazısı ise Vedat Türkali’nin yönetip başrolünü Yılmaz Güney’in üstlendiği kayıp bir filmi, Sokakta Kan Vardı’yı ortaya çıkarıyor. Dosyadaki bir başka yerli film ise, Şenay Aydemir’in yazdığı, 90’ların ilk yarısında kırk yedi çalışanı öldürülen Özgür Gündem gazetesinin öyküsünü anlatan Press (2010). Gazetecilik üzerine yapılmış en büyük klasiklerden Başkanın Tüm Adamları ile Parallax Esrarı’nı (The Parallax View, 1974) Aslı Ildır ele aldı. Aynı dönemden bir başka unutulmaz filmi, medyanın büyük sermaye kıskacındaki konumunu güncelliğini hâlâ koruyan biçimde perdeye taşıyan Şebeke’yi (Network, 1976) Umut Mert Gürses analiz ediyor. Michael Mann’in kariyerinin zirvelerinden birini teşkil eden, gerçeğin kamulaştırılmasının önemine vurgu yapan Köstebek (The Insider, 1999) Ekrem Buğra Büte’nin, George Clooney’nin efsanevi haber spikeri Edward R. Murrow’un McCarthycilik ile mücadelesini konu eden İyi Geceler İyi Şanslar (Good Night, and Good Luck., 2005) Eray Yıldız’ın kaleminden dosyada.

Muhabirliğin kendi kurmaca hikâyesini yaratan bir fırsatçılık olarak konumlandığı Gece Vurgunu’nu Öykü Sofuoğlu inceliyor. Dosyada, mesleğin tam tersine kamu yararına büyük başarılara imza attığı Spotlight (2015) Kaan Denk’in, Romanya yapımı belgesel Collective (2019) Burçin S. Yalçın’ın yorumuyla okunabilir. Necati Sönmez’in El Diario Agustín (2008) ve Novaya (2019) belgesellerine odaklanan yazısında gazeteciliğin iki ucunu, biri pür rejim propagandasını biri halk haberciliğini benimsemiş iki gazetenin hikâyesini bulabilirsiniz. Dosyanın esin kaynağı Fransız Postası ise Erman Ata Uncu imzasıyla yer alıyor dergide.

Altyazı’nın 213. sayısına altyazi.net/dergi adresinden erişilebiliyor.

edebiyathaber.net (9 Kasım 2021)

E-posta adresiniz yayınlanmaz ve paylaşılmaz. Gerekli alanlar yıldız ile gösterilmiştir *

*

*

Ç o k   O k u n a n l a r