Masthead header

Ahmet Doğu İpek’in kişisel sergisi ‘Başımızda Siyahtan Bir Hâle’ söyleşisi 24 Kasım’da Arter’de

Arter’de 24 Kasım Perşembe günü, Ahmet Doğu İpek’in kişisel sergisi Başımızda Siyahtan Bir Hâle’ye eşlik eden kitap bağlamında bir söyleşi ve imza günü düzenlenecek. Sanatçı, 18:00-18:30 saatleri arasında Arter Kitabevi’nde sergiyle aynı ismi taşıyan kitabı imzalayacak. Ardından, saat 19:00’da Arter’in Sevgi Gönül Oditoryumu’nda Ahmet Doğu İpek, Selen Ansen, Cana Bostan ve Nevzat Sayın’ın katılımıyla Süreyyya Evren moderatörlüğünde Ve Soğuk Bir Çağdan Geçiyoruz başlıklı bir söyleşi gerçekleştirilecek. Katılımın ücretsiz olduğu etkinlik hakkında ayrıntılı bilgiye Arter’in internet sitesinden ulaşılabilir.

Herkesin yaratıcı sürecin parçası olabileceği bir ortamı mümkün kılmayı amaçlayan Arter Öğrenme Programı, içinde yaşadığımız zamanı sanat aracılığıyla yorumlamaya yönelik etkinlikler sunuyor. Süreç odaklı atölyelerin ve çağdaş sanatı katılımcıların yorumuna açan rehberli turların yanı sıra Arter’in sergilerinden yola çıkan yorumlama etkinlikleri de devam ediyor.

24 Kasım 2022 Perşembe günü Arter’de, Ahmet Doğu İpek’in kişisel sergisi Başımızda Siyahtan Bir Hâle’ye eşlik eden ve sergiyle aynı ismi taşıyan kitap bağlamında bir söyleşi ve imza günü gerçekleşecek. Sanatçı, 18:00-18:30 saatleri arasında serginin kitabını Arter Kitabevi’nde imzalayacak ve ardından saat 19:00’da Arter’in -3. katında yer alan Sevgi Gönül Oditoryumu’nda Ve Soğuk Bir Çağdan Geçiyoruz başlıklı bir söyleşi düzenlenecek. Moderatörlüğünü Arter’in Genel Yayın Yönetmeni Süreyyya Evren’in üstleneceği söyleşi, kitabın yazarlarından Nevzat Sayın ile Cana Bostan’ın, serginin küratörü Selen Ansen’in ve sanatçı Ahmet Doğu İpek’in konuşmacı olarak katılımlarıyla, yayına ve sergiye daha geniş bir perspektiften bakarak kitabın ortaya çıkış serüvenini mercek altına alacak. Ve Soğuk Bir Çağdan Geçiyoruz ileBaşımızda Siyahtan Bir Hâle başlıklarının ikisi de Türkçenin tanınmış şairlerinden Edip Cansever’in (1928–1986) aynı adlı şiirinde (“Tragedyalar III”, 1964) yer alan iki dizeden alıntılandı.

29 Ocak 2023 tarihine dek Arter’in -1 katındaki sergi mekânında devam eden Başımızda Siyahtan Bir Hâle başlıklı sergi, Ahmet Doğu İpek’in 2020–2022 yılları arasında farklı mecraları kullanarak ürettiği eserlerini bir araya getiriyor. Sergide bir araya gelen eserler, henüz yeni doğmuş ama şimdiden sayısız deneyimle, birçok anlatıyla, geçmişten ve gelecekten sayısız devrimle, ufacık ve devasa ölçekte çokça dönüşümlerle ve irili ufaklı nice yıkımlarla yüklü bir dünya kuruyor. İpek’in yapıtları çoğunlukla figüratif olmakla birlikte, yaşadığımız çağın iklimini soyutlama yoluyla yansıtırken yaşamlarımızı derinden etkileyen küçük ve büyük ölçekli olaylara örtük bir şekilde dikkat de çekiyor. Bu yapıtlar, daha genel bir ifadeyle, ellerimizin veya gözlerimizin kavrayamadığı olguları –gökleri, karanlıkları, yeraltı güçlerini, tektonik hareketleri, gömülü hatıraları, sonsuz küçük, sonsuz büyük, çok uzak ve fazla yakın olanı– görünür kılıp erişebildiğimiz bir ölçeğe taşıyor.

Sergi bağlamında Arter Yayınları aracılığıyla okurlarla buluşan kitap ise sanatçının doğa olaylarından yola çıkan yapıtlarını, serginin küratörü Selen Ansen’in kaleme aldığı metin ile Cana Bostan, Gökçen Erkılıç ve Nevzat Sayın’ın bu yayın için ürettikleri ve sergiye yayılan düşünme alanlarını İpek’in yapıtlarıyla okuyan denemeleri ışığında ele alıyor. Tasarımını Ali Emre Doğramacı’nın üstlendiği Ahmet Doğu İpek: Başımızda Siyahtan Bir Hâle başlıklı kitapta Hadiye Cangökçe, flufoto (Barış Aras ve Elif Çakırlar) ve Sena Nur Taştekne tarafından çekilen sergiden görünüm ve röprodüksiyon fotoğrafları da yer alıyor.

Arter’in güncel programlarına ilişkin daha detaylı bilgiye www.arter.org.tr adresinden erişilebilir. Pazartesi hariç her gün açık olan Arter, Salı-Pazar günleri 11:00-19:00, Perşembe günleri ise 11:00-20:00 saatleri arasında ziyaret edilebiliyor. Kurumsal Sponsor Tüpraş’ın değerli desteğiyle, tüm sergilere giriş 24 yaş altı izleyiciler için her gün; Perşembe günleri ise her yaştan izleyici için ücretsiz. Arter Beraber üyeleri ise sergileri yıl boyunca ücretsiz ziyaret etmenin yanı sıra farklı ayrıcalıklardan faydalanıyor. Arter binasının Kütüphane, Kitabevi, Bistro by Divan, arka bahçe alanlarına ve Galeri 0’da yer alan sergiye giriş için bilet gerekmiyor. Ulaşım Sponsorları Ford Otosan ve Otokar’ın desteği sayesinde Taksim’den ve Tepebaşı’ndan ücretsiz servis araçlarıyla Arter’e ulaşılabiliyor.

AHMET DOĞU İPEK HAKKINDA

Ahmet Doğu İpek (d. 1983) Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Resim Bölümü’nden mezun oldu. 2012 yılındaki ilk kişisel sergisinin (Çokluk, Sanatorium) ardından, resimlerinin yanı sıra yerleştirmeleri de içeren çok kapsamlı ikinci kişisel sergisi (Günler) 2017 yılında Galata Rum Okulu’nda; Galeri Nev İstanbul’daki ilk kişisel sergisi (Aşı) ise 2019’da gerçekleşti. 2018 yılında üç ay boyunca Paris’teki Cité des Arts misafir sanatçı programında bulunan İpek’in aynı yıl, Günler serisinden 89 çalışmasını içeren ve seriyle aynı başlığı taşıyan sanatçı kitabı SAHA Derneği’nin desteğiyle yayımlandı. 2021 yılında ise eserlerinden bir seçki Phaidon Press tarafından hazırlanan Vitamin serisinin yeni edisyonu Vitamin D3: Today’s Best in Contemporary Drawing) adlı yayında yer aldı.

CANA BOSTAN HAKKINDA

Cana Bostan (d. 1986) Hacettepe Üniversitesi ve Ege Üniversitesi’nde felsefe eğitimi aldı. Université Paris 1 Panthéon Sorbonne’un felsefe bölümünde araştırmacı akademisyen olarak bulundu. Marcel Proust ve Walter Benjamin’in yapıtlarında sanat-hafıza ilişkisi üzerine çalıştı. Cogito, Ayrıntı Dergi, Felsefelogos’un da aralarında yer aldığı birçok dergide siyaset felsefesi, edebiyat teorileri ve sanat eleştirisi üzerine yazıları yayımlandı. Aynı alanlara odaklanan dersler ve seminerler verdi. Dar Kapıdaki Mesih: Benjamin ve Politik Felsefesi başlıklı derlemede Benjamin’in ezoterizmini inceledi. Carl Schmitt’in Hamlet ya da Hekuba: Zamanın Oyuna Baskını isimli eserini Türkçeye çevirdi. Proust’un Okuma Günleri ve Georges Sorel’in Şiddet Üzerine Düşünceler’i için önsöz yazdı. Uygun Bir Kayboluş İçin Ekmek Kırıntıları: Walter Benjamin İçin Dokuz Tablo başlıklı tiyatro oyunu Mayıs 2022’de NOD Yayınları tarafından basıldı. Punctum Dergisi’nin yayın yönetmenliğini yürütüyor.

NEVZAT SAYIN HAKKINDA

Nevzat Sayın (d. 1954) 1978 yılında Ege Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Mimarlık Bölümü’nü bitirdi. 1978–1980 yılları arasında sosyal konutlar üzerine bir yüksek lisans çalışması yürüten Sayın, 1984’e kadar usta-çırak yöntemiyle okul sonrası mimarlık eğitimini devam ettirdi. 1986’ya kadar bilgi/görgü artırma gezileriyle ilgilendi. 1986’dan bu yana farklı büro yapılanmalarıyla mimarlık çalışmalarını sürdürmektedir. Mimarlık kariyeri boyunca yurtiçinde ve yurtdışında çeşitli sergilere katıldı ve ödüller aldı. 2004’te Düşler Düşünceler İşler, 2015’te Bir Yapı Kitabı, 2019’da son on beş senelik üretimini bir araya getirdiği Düşünceler İşler, 2021’de  kendisini ve mimarlık düşüncesini temellendirdiği coğrafyayı nasıl kavradığını ele alan Coğrafi Bir Mesele Olarak Mimarlık ve  2022’de de Labirent başlıklı kitabı yayımlandı. NSMH çatısı altında mimarlık çalışmalarına devam eden Sayın, Türkiye’nin farklı mimarlık okullarındaki eğitim çalışmalarının bir uzantısı olarak İstanbul Bilgi Üniversitesi Mimarlık Yüksek Lisans Programı’nın kurucu üyeliğini üstlenmektedir. Mimarlık öğrencileri için yaz okulları, konferanslar ve atölye çalışmaları düzenleyen ve birçok jüri üyeliği bulunan Sayın’ın çalışmalarının bir bölümünü mimarlığa ve sanata dair yazılar, röportajlar, sergiler ve yayınlar oluşturmaktadır.

SELEN ANSEN HAKKINDA

Selen Ansen (d. 1975) Strazburg Marc Bloch Üniversitesi’nde Modern Edebiyat ve Sinema (yüksek lisans) eğitimi aldıktan sonra 2001 yılında Sanat Teorisi ve Pratikleri alanında doktorasını tamamladı. Başta Strazburg École Supérieure des Arts Décoratifs olmak üzere Fransa’da farklı sanat ve tasarım okullarında sanat teorisi ve sanat felsefesi eğitimi verdi. 2009–2015 yılları arasında İstanbul Bilgi Üniversitesi’nde Felsefe ve Toplumsal Düşünce ile Karşılaştırmalı Edebiyat yüksek lisans programlarında öğretim görevlisi olarak çalıştığı dönemde edebiyatta sessizlik ve çağdaş felsefede bedensellik gibi konulara yoğunlaştı. Akademik görevinin yanı sıra yazarlık ve küratörlük çalışmalarını da sürdüren Ansen, Arter’le ilk kez 2011’de küratörlüğünü yaptığı Berlinde de Bruyckere (Yara, 2012) sergisi aracılığıyla temas kurdu. 2015’te Arter ekibine katılan Ansen, Marc Quinn (Aklın Uykusu, 2014), It takes two to make an accident (HISK, Gent, Belçika, 2015), Her Düşenin Kanadı Yoktur (2016), Kelimeler Pek Gereksiz (2019–2020), Céleste Boursier-Mougenot (offroad v.2, 2019), Cevdet Erek (Bergama Stereotip, 2019–2020), KP Brehmer: Büyük Resim (2020–2021), Candeğer Furtun retrospektifi (2021–2022), Locus Solus (2022) ve Ahmet Doğu İpek (Başımızda Siyahtan Bir Hâle, 2022–2023) sergilerinin yanı sıra Ben Kimse. Sen de mi Kimsesin? (Meşher, 2022–2023) ve İsmi Lâzım Değil (Brigitte Pitarakis ile birlikte, Abdülmecid Efendi Köşkü, 2022) sergilerinin de küratörlüğünü yaptı; çeşitli uluslararası yayınlara yazılarıyla katkıda bulundu. Ansen, Arter’in Dolapdere’deki yeni binasında hayata geçirdiği Performans Programı’nın (2019–2020) da küratörlüğünü üstlendi.

SÜREYYYA EVREN HAKKINDA

Süreyyya Evren (d. 1972) daha çok güncel sanat, siyaset teorisi, gündelik hayat ve edebiyat üzerine yazdı. Son romanı Hurra Aşağılara, Yokuş Aşağılara! (2021), toplu öyküleri Evsel Dönüşüm (2019) ve güncel sanat üzerine yazılarını bir araya getiren Kırılgan Kitap’ın (2019) da aralarında yer aldığı çok sayıda kitabı bulunuyor. 2016’dan beri Arter’in Yayınlar ekibinde.

edebiyathaber.net (14 Kasım 2022)

E-posta adresiniz yayınlanmaz ve paylaşılmaz. Gerekli alanlar yıldız ile gösterilmiştir *

*

*

Ç o k   O k u n a n l a r