Masthead header

Fazıl Say’a verilen cezayla ilgili görüşlerinizi paylaşabilirsiniz

Fazıl Say, bir Twitter mesajı yüzünden 10 ay hapis cezasına çarptırıldı.

Ceza beş yıllığına ertelendiği için Fazıl Say,  şimdilik hapse girmeyecek.

Twitter hesabında Ömer Hayyam’a ait olduğunu belirttiği rubaileri paylaştıktan sonra Say hakkında suç duyurusunda bulunulmuştu.

Say, “halkın bir kesiminin benimsediği dini değerleri alenen aşağılamaktan” suçlu bulundu.

Fazıl Say hakkında verilen kararla ilgili görüşlerinizi sayfanın altındaki yorum bölümüne yazarak paylaşabilirsiniz.

16 Nisan 2013

  • B M - 16/04/2013 - 11:34

    Ne kadar yazik,
    Bu utanc verici sacmaliklari artik Turkiyede de gormek ne kadar aci.
    Suudi Arabistandan ne farkiniz kaldi?cevaplakapat

  • m.u - 16/04/2013 - 12:06

    Sanatçı ve aydın olarak bilinen kişiler her zaman doğrunun yanında olmalıdır. Mazlumun yanında olmalıdır. Sevgi denen şeyi bilmelidir. Nefretten arınmalıdır. Fazıl Say dünyanın en iyi sanatçılarından biri olabilir ama kibir ile sevgiden arınmış, kendisi gibi düşünmeyenlere saldırıyorsa neyini savunuyorsunuz.
    Alevilerin evini işaretleyenlerden, bir ermeni öldü diye göbek atanlardan, oruç tutmayana vahşice saldıranlardan ne farkı var Fazıl Say’ın. Biri Kuran yakar, biri peygamberi aşağılayan filimler çeker, biri ikiz kulelere saldırıp mazlumları öldürür, biri de insanların kutsalına pervasızca hakaret eder. Neyini savunuyorsunuz. Hepsinin ortak noktası aynıdır. Kendileri gibi olmayanlardan nefret ederler. Değişik dinlerden, değişik fikirlerden olsalar da aslında aynı kişidirler. NEFRET.
    Sizden biri diye adil olmayacakmısınız. Haydi hepimiz birbirimizin değerlerine hakaret edelim. Fikir özgürlüğü yok mu? Bu mudur fikir özgürlüğü?
    Kimisi Allah adına kusar nefretini. Kimisi demokrasi adına, kimisi de özgürlük adına. Kimse kusura bakmasın, başkasına hakaret edebildiğin yerde, özgür değilsindir.
    İnancın beni ilgilendirmiyor. İster müslüman, ister budist, ister ateist, senin gibi olmayana zevkle hakaret edebiliyorsan FAŞİST-sindir.
    Eğer Fazıl Say gibilerine ceza verilemiyorsa, işte o zaman suudi arabistandan farkın kalmaz. Orda da farklı olanlara hakaret fikir özgürlüğü.
    Biri başını açtırmaz, biri başını kapattırmaz. Vicdan sahibi olanlar, söyleyin, fark nedir?
    Özgürlüğü sadece kendine yontanlar, kendini herkesten üstün görenler, kendisi gibi olmayanlara tu kaka diyenler, söyleyin, faşizm nedir?

    Şöyle dediğiniz zaman adil olursunuz. ”Ermeni kelimesini bir küfür gibi kullananları da cezalandırmalı, ateistlere hakaret edenler de cezalandırılmalı, cem evinin ne olduğunu tartışmak alevilerin işidir, başkasının haddi değildir, müslümanların kutsalına hakaret edenler de cezalandırılmalı.”

    Adalet budur, vicdan budur. Vesselam…cevaplakapat

  • ŞULE TÜZÜL - 16/04/2013 - 12:37

    Fazıl Say’a reva görülen muamele, Türkiye’nin çağdaşlaşma yolunda nasıl tökezleyerek gittiğinin, yobazlığın, tahammülsüzlüğün, düşünce ve inançlara saygı eksikliğinin nasıl da toplum içinde yaygınlaştırıldığının en bariz örneğidir. Bugün dünyaca tanınan ve yüceltilen bir müzik dehasını sırf hoşuna gitmeyen 140 karakterlik bir alıntıyı (üstelik önemli bir şairin dizelerini) retweet etti diye cezalandırmaya kalkan zihniyet, yarın hoşuna gitmediği için, dini duyguları rencide oldu diye sokakta üstümüze saldırınca şaşıracak mıyız? Fazıl Say’ın başına gelenlere şaşırdınız mı? Topumun nasıl bir histeri içinde olduğunu bu sayfalardaki bir yorumda da görüyoruz.
    Asıl acı olan bu histeri krizi içindeki, tahammülsüz ve yobaz grubun bağırışları değil, “aydın” geçinen isimlerin, “basın” denen camianın iktidara yalakalık yarışında dile dökülen saçmalıklarıdır.
    Fazıl’a hiçbir şey olmaz. türkiye dışında her yerde el üstünde tutulur, kıymeti bilinir. Müziğini daha ileri taşır. Olan Türkiye’ye olmaktadır. Olan benim gibi bu durumları izlemekten utanan, cahilliğe prim veren bir ülkede yaşamaktan utananlara olmaktadır.
    Fazıl Say’a büyük geçmiş olsun diyor, inadına daha çağdaş, daha insan hakları ve düşünceye saygılı, daha barışçı bir ülke umut ediyorum, inadına umut etmeye devam edeceğim. Az çoktur çünkü.cevaplakapat

  • cemo - 16/04/2013 - 13:04

    Bu ülkede nasıl Ermeniler katledilirken sustuysak nasıl Yahudiler öldürülürken sustuysak nasıl Kürtlerin evlerine gecenin bir saati gidilip çocukları sırf sol görüşlere sahip diye alıp faili meçhul cinayetlere süs edilirken sustuysak Fazıl Say linç edilirken de susacağız.Biz buyuz bu kadarız.Biz kim miyiz?…cevaplakapat

  • B M - 16/04/2013 - 13:27

    Sayin M.U,
    “Alevilerin evini işaretleyenlerden, bir ermeni öldü diye göbek atanlardan, oruç tutmayana vahşice saldıranlardan” dediginiz seyler hic ayni olmadigini herkez gibi sizde biliyorsunuz herhalde! : )
    Bu yazdiklarinizi ayni sey sayip aldanan nekadar cok insan var aramizda, oysa ev isaretlemek veya vahsice saldirmak ciddi birer suc sayilarak cezasiz birakilmamali iken, kimseye fiziksel olarak zarari (dokunmayacak) gobek atmanin veya ozgurce fikrini soylemenin ayni sey oldugunumu soylemeye calisiyorsunuz?

    Turkcemin kusuruna bakmayin, kendimi en iyi sekilde ifade edebildigim dil olmadi henuz : )cevaplakapat

  • M.U - 16/04/2013 - 14:17

    Yazdıklarımdan nasılda alınmışsınız. Adil olmayı sadece kendinize yontmanın tutarsız gerçeği yüzünüze çarpılınca, histeri içinde olmanın suçu kalıyor üstüme. ”Adalet” diyenlere, ”sadece bana adalet” ci oluyoruz hemen. Başkasından nefret eden, kendisini üstün gören, üstüne hakaret edenlerdir YOBAZ.
    Bir inanca hakaret etmenin dayanılmaz hafifliği, bir ırka hakaret etmenin, ötelemenin dayanılmaz hafifliğinden kaç vicdan ağırdır. Banane senin inkarından, banane senin zevk-u sefandan, banane yaşam tarzından, sevdiğin şarkıdan, giydiğin elbiseden. Ve sanane benim cennetimden, inandığımdan veya inanmadığımdan. Başkasını yargılayabileceğini düşünenler, cennete kerhane der. Aynı versiyonun öteki fikri, aleviye dadanır, ermenilere hakkettiler olur, kürtlere yok olur, travestiye taş olur, çingeneye sürgün olur… velhasıl zulüm olur.
    Eleştirilecek olan Fazıl Say’ın aldığı ceza değildir. Kimisi daha az kimisi daha fazla nefretle dolu olan diğerlerinin neden ceza almadığıdır.

    Yorum yaparken, vicdanınıza bakın, ezberletilmiş sürüleri tekrar etmeyin. EMPATİ, VİCDAN, ADALET.cevaplakapat

  • İrem Güniz - 16/04/2013 - 14:36

    U-T-A-N-I-Y-O-R-U-M :..(cevaplakapat

  • mehtap kaplan - 16/04/2013 - 17:59

    Şayet din kavramı bu kadar bağlıysa pamuk ipliğine, ve de herhangi birinin birkaç satırıyla, cümlesi yahut yorumuyla zarar görecekse…değerini yitirecekse, inananlar azalacaksa zaten o din vahim durumdadır…o zaman “bu din” benim inancıma göre İslamiyet değildir…ne olursa olsun, kim olursa olsun “gel” diyemeyecekse inancınız-hangi din olursa olsun- birilerini dışlamak ve de cezalandırmak amacı gütmek…ve bu kadar emanetmişcesine hasara açık lanse etmek…hani gavur İzmirliler var ya, o zaman biz hepimiz davacıyız başbakandan; çünkü bizim “inançsızlığımız” onun diline düşmüş ve hakaret edilmiştir…hakaret kalp kırar, onuru ve gururu incitir…ve cezayı verenler- “on numara müslüman” olanlar, siz bu kadar mı(!) güveniyorsunuz İslamiyet’e…istediği yorumu yapsın Fazıl Say…sizin yönetim anlayışınızda ve hukukunuzda hangi “namuslu” vatandaş ödüllendiriliyor, geçim derdine düşüp sabır edenlerin asgariye talim etmesini kim vurguluyor…Siz kimsiniz ki bu dine mensup insanları korumak vasfını yüklendiniz…siz “buyur eden” değil ötekileştirensiniz, “diğerleri” ve “biz” diyensiniz…güya İslam teslimiyet dini, güya “güçleştirmeyin, kolaylaştırın” dini ve pek çok ayette geçtiği gibi “siz pek az düşünüyorsunuz”….ve son olarak yine bir ayet : “belki alay ettikleri kendilerinden hayırlıdır”…ve şüphesiz siz yargılama kudretine ve adaletine sahip değilsiniz…insanları rahat bırakın…yoksa Fazıl Say “akil adam” olmayı kabul etmedi mi?cevaplakapat

  • hatice - 16/04/2013 - 18:43

    sanatı korku ile yok etmek neden…cevaplakapat

  • fatih cansız - 16/04/2013 - 22:31

    herkes işini yaptıktan sonra sorun yokcevaplakapat

  • Ece - 16/04/2013 - 22:35

    Türkiye’de şaşırma duygusunu çoktan yitirmiş insanlarla yaşıyoruz. Fazıl Say herhangi bir insan değil, sanatçı olması elbette onu ayrıcalıklı yapmıyor ama devletin tüm mekanizması aynı kişinin elindeyken adaletten söz etmek imkansız. Atatürk’e ardı arkası kesilmeden hakaretler yağdıran bu zihniyet, toplumdan en iyiyi dışlayarak devam ediyor düzensizliği olağan hale getirmek için. Fazıl Say’ın bu muameleye maruz bırakılması ayıplara bir yenisini daha ekliyor sadece. Duygudan yoksun bir insan grubundan anlayış beklemek de saçma olurdu zaten.cevaplakapat

  • figen yarar - 16/04/2013 - 23:54

    ne büyük çaresizlik! sussan olmuyor susmasan olmaz. dil dursa hakim bey tende can durmaz.yazsan omuyor yazmasan olmaz.kaleme tedbir koma tek durmaz.iki cihanda eyvah.gün olur devran döner hakim bey!cevaplakapat

  • vahit koç - 17/04/2013 - 00:01

    birinin ceza alması üzücü elbette. fakat hakaret çizgilerine de en çok sanatçılarımız dikkat etmeli… bizde din eleştirisi hep din düşmanlığı gibi yapılıyor, bu yüzden biz dindarlar bile bazen kendi inançlarımızdaki uygunsuzlukları eleştiremez oluyoruz… insanların çoğu ciddi olarak dinlerine inanıyorlar ve kendileri için kutsal sayılan şeylere saygılı olunmasını bekliyorlar. Din eleştirisi yapacak birinin din-materyalizm üzerine ciddi okumaları olması gerekir, iyi piyano çalan birinin bunu hakkıyla yapacak birikimi olduğuna hükmetmek zordur. ben iyi bir matrangozum diye kalkıp piyano hakkında ileri geri bir şeyler söylemem yakışık almazsa başkaları da kendi alanlarını zorlayacak eleştirilere girerse hakaret ile elştirinin sınırı kaybolabilir. Fazıl Say bir süredir kendini bu ülkeye yabancı hisseden bir sanatçı. önce bu psikolojiyi üzerinden atmalı, sonra yapıcı eleştiriler yapmalı elbette.cevaplakapat

  • Seray Canan - 17/04/2013 - 04:59

    Bir gün elbet bu faşist dindarların da bu zorba hükümetin de bu insanlık dramının da sonu gelecektir.Yakındır.Bu ülke elbet sokaklara dökülüp parmaklıkların arkasındaki askerlerini de,sanatçılarını da kurtaracaktır.İşte o vakit geldiğinde sizin gözünüzün yaşına kimse bakmayacaktır.cevaplakapat

  • semih özcan - 17/04/2013 - 05:32

    İlke olarak sanal ortamda şiir yayınlamam. Yalnızca yazılı yayınlarla sınırlarım kendimi..Sanırım bu ilkeyi ilk ve son kez bozacağım,gerekli olduğu için. Yıllar önce Fazıl’a saldırıların ilk başladığı günlerde bu konuda yeterince tepki gösterilmediğinden,onun için yazdığım şiir:

    ORATORYO

    Bütün notalar ardını döndü
    bundandır sağırlığınız
    Siyaha kesti gece
    Uzun ve başı eğik

    örümceğin piyanisti tuşladığı günlerdeyiz
    sırça köşklerde güneş yalnızca duvar kağıtlarına doğuyor.

    Semih Özcancevaplakapat

  • semih - 17/04/2013 - 05:33

    M.U kardeş.”Eleştirilecek olan Fazıl Say’ın aldığı ceza değildir.” sen bu cümleyi kuruyorsan eğer burada ne işin var arkadaşım.Farkında mısın bilemiyorum ama burada yaptığın tek şey laf ebeliği. Fazıl Say ın yaptığı yanlış hareketler sözler olabilir,olmuştur da fakat adamın aldığı ceza doğru mu yanlış mı bundan bahset.Konumuz bu değil mi yoksa ben mi yanlış geldim ? bir tweet i retweet ledi(ki on birlerce insan daha retweet lemiştir neden fazıl say suçlanıyor) diye bir adama hapis cezası veriliyorsa kimse adaletten hukuktan falan bahsetmesin.benim inandığım tek gerçek ”ateist-dindar,türk-kürt,zengin,fakir,güzel,çirkin gibi ayırımlar olmamalı.Tüm dünyada olması gereken tek ayırım ”iyi-kötü” olmalı.” Eğer böyle düşünebilirsek dünya çok daha yaşanılabilir bir yer olur.Fazıl Say ın düşüncelerini ”kendisinden” dinlediğinizde adamın konuşmalarından iyi niyetini anlayabiliyorsunuz.Önemli olanda budur.cevaplakapat

  • M.U - 17/04/2013 - 12:53

    SEMİH Kardeş, buranın fazıl severler derneği olduğunu bilseydim uğramazdım. Ben bu sitenin edebiyata dair haberler yayınladığını düşünmüştüm.

    Ne güzel demişsin. – benim inandığım tek gerçek ”ateist-dindar,türk-kürt,zengin,fakir,güzel,çirkin gibi ayırımlar olmamalı.Tüm dünyada olması gereken tek ayırım ”iyi-kötü” olmalı.”- Bu sözlerine sonuna kadar katılıyorum. Bak yukarıda birisi ”elbet bize de sıra gelecek, gözünüzün yaşına bakmayız” diyor. Adalet demiyor. ”Fırsatını buldummu dalacağım.” diyor. Sorsan paçalarından demokrası akıyordur ‘dalacağım’cıların. Öyleki toprak kutsanıyordur

    Fazıl Say, kendinden farklı olan inançlara nefret ile hakaret etmiştir. İçine düştüğü hazımsızlık acınası boyutlardadır. Ben de Fazıl-severlere basitçe soruyorum: Bir inanca hakaret etmek fikir özgürlüğüyse, bir ırka hakaret etmek fikir özgürlüğü değilmidir? Kürtlere yapılan hakaretler fikir özgürlüğü olarak ele alınmalı ve bu hakaretleri yapanlar yere göğe sığdırılamamalı. Sonuçta fikir yumurtlamış, diyebilecek kadar vicdandan azademiyiz.

    En basitinden Mustafa Kemal’e değil hakaret etmek, heykeline yan gözle bakmak vatan hainliği, mahkemeler, hapisler, linçler vs vs iken ve buna fazıl-severler gık demezken, sopa size döndüğünde ciyaklamak mıdır demokrasi? ”Sıra bize geldiğinde gözünüzün yaşına bakmayacağız” cılarmıdır demokrasi. Ne olursak olalım, önce saygılı olalım, empati kuralım. Kimse benim gibi inanmak zorunda değildir. Benim gibi inanmamak kimseyi yobaz ya da ilerici yapmaz. Sadece benden farklı yapar.

    Fazıl Say’a verilen cezayı eleştirmek yerine, alevilere hakaret edenlere, ermeniliği küfür olarak kullananlara, nefretle ırkçılık yapanlara, neden ceza verilmiyor diye karşı çıkalım. Emin olun ki, birinin diğerinden farkı yoktur. Kendilerinden olmayandan, kendileri gibi olmayandan nefret ederler. İster sanatçı olsun, ister kahvede pişbirik oynayan olsun, kafa yapıları aynıdır. Daha da uzatmayacağım. Saygıyla kalın. Vesselam…cevaplakapat

  • Erte Oyar - 17/04/2013 - 15:03

    Dünya çapında kaç dahi yetiştirdik. İnanılmaz yaratıcılığıyla bize büyük onur kazandıran Fazıl Say’ımızı ödüllendirmemiz gerekirken hapse mi atıyoruz. Bu nasıl geri anlayıştır böyle.Teröristler özgür, dahiler tutsak. Siz Türkiye’yi tutsak ediyorsunuz!cevaplakapat

  • m.m - 17/04/2013 - 20:13

    twitter mesajının sadece hayyamın dizelerinden ibaret olmayıp devamında yer alan ifadelerin çoğu haberde yer almaması medyanın da ne kadar tarafsız(!) olduğunu gösteriyor. bu konularda değerlendirme yaparken temelini bilmediğiniz o ideolojilerden arınınız lütfen.kurtulun o at gözlüklerinizden. alınan cezaya gelince hukuk sistemine baktığınız zaman mümkün olan bir durum ve bir o kadar da haklı.illa bişeyleri eleştirecekseniz öncelikle hukuk kurallarının sınırlarının nerede başlayıp bitmesi gerektiğini tartışıp türk hukuk sisteminin içinde bulunduğu durumu eleştirin sonrada fazıl say gibi bir sanatçının nasıl bu denli düşebildiğini ve bu hakaretleri edebildiğini.cevaplakapat

  • F.T - 17/04/2013 - 23:02

    Herkesin ne olursa olsun düşünce özgürlüğüne saygı duyulmalı en önce. Fazıl Say’ın düşünceleri bize uymuyorsa, uymuyordur; budur gerçek olan. Onun herhangi bir şekilde ceza alması çok saçmadır. Fazıl Say salt piyonosunu çalsa keşke, öyle tanısak onu. Durup durup ortalığı karıştırıyor adam.cevaplakapat

  • A.H.T.F.U.O - 19/04/2013 - 02:02

    Sayın M.U. efendi burada laf dolandırmanın çıkıntılık yapmanın ve işine gelince konuşmanın hiç gereği yok. Birinin başka birinden ne kadar nefret ettiği önemli demişsin. Senin de nefret ettiğin insanlar kurumlar kuruluşlar düşünceler var ve yeri geldiğinde küfür etmekten dövmekten ya da ceza almayacağını veyahut vicdan azabı duymayacağını bilsen onları öldürürsün. herhangi birini diyorum.ama işine gelmediğinde adam neden benim dini inançlarıma dil uzatıyo diyosun. senin dini inancına allahın bile senin kadar sahip çıkmayıp onu kendi haline bırakıyo. senin inandığın peygamberin yüzüne karşı küfürler edilip dinini ezdiler ama o savaştan sonra bile yardım etmeyi kesmedi. sen sanıyomusun ki bu düşüncelerinle o çok istediğin cennetine gideceksin. görüyorum ki inanan birisin. neden sadece susup allah bildiği gibi yapsın demiyorsun. isteyenin istediği gibi düşünme hakkı vardır. insan haklarında bu geçiyor. artık çocuk oyuncağı gibi internetten bakabilirsin ama yok efendim ben anarşistim hukuk anayasa kural cart curt tanımam diyorsan güçlü güçsüzü yer oyna istediğini yok etmeye çalış. sana iyi geceler ama şunu unutma ki acaba sende eleştirdiğin şeyleri daha önce yaptın mıcevaplakapat

  • M.U - 20/04/2013 - 03:04

    Sayın A.H.T.F.U.O efendi. Onca yazdıklarımdan çıkardığın sonuç ciddi anlamda psikolojik desteğe muhtaç. Benim adıma nefretimi açıklamışsın da, sormazlarmı adama, ”Herkesi kendin gibi mi bilirsin?” Ve hatta nefret ettiklerimi öldürürmüşüm. Hep başkaları adına düşünürmüsün? Bir kerecik düşünmeyiversen, bak hayat nasıl da berraklaşıyor.
    Yazdıklarımdan inançlı biri olduğumu çıkarmışsın. Belki öyleyim, belki değilim, çokmu önemli desem.
    Efendim Allah bile benim kadar sahip çıkmıyormuş gönderdiği dine. Yazdıklarımdan din savunuculuğunu nasıl çıkardığını defalarca okumama rağmen amlayabilmiş değilim. Oysa tek dediğim SAYGI. Cart curt değil, SAYGI. Benim gibi, bizim gibi düşünmeyenlere inanmayanlara saygı.
    İnsan haklarında bile düşünce özgürlüğü varmış. Küfretmek düşünce özgürlüğü, ifade özgürlüğü ise ben almayayım hak gaspeden insan haklarından.
    Haydi elele verelim, küfredelim. Yahudiye, hristiyana, müslümana, budiste. Sonra ırklara dönelim, türke, kürde, ermeniye, ingilize, çingeneye. Ama yetmez, dahada bölünelim, şehir şehir, sonra ilçe ilçe ve hatta köy köy. Komşular da eksik kalmasın. Benim gibi değiller ya, kesin gerizekalıdırlar ifade özgürlüğümde! Unutmadan, kadınsan erkeğe, erkeksen kadına, hatta birleşip eşcinsele fikir özgürlüğü kusalım medeniyet adına. Koskoca bilmem neyim, kusamasam neyime.
    Bizim gibi olmayanı, olduğu şekliyle kabul etmek çok zor. Bu denli tepki çekiyor. Ama doğru olan bu değilse ne?
    Yorum yazmayı karşılıklı tartışmaya dönüştürmekten hazzetmem. Affola.cevaplakapat

  • merve m. - 20/04/2013 - 19:38