Masthead header

Çiziyorsam Sebebi Var: Tuğçe Karaburçak | Ayşe Yazar

Çizimle olan ilişkiniz ne zaman başladı?

Aileden gelen bir ilhamla ilkokul yıllarımdan itibaren çizime olan bir ilgim vardı. Bu ilgiyi daha iyi bir seviyeye taşımak için resim öğretmenliği bölümünü okudum. Okul sonrasında daha çok çizgi film ve animasyon dalında ilerlemek istedim. Bu konuda kendi gayretimle hangi programları bilmeliyim, dijital çizim nedir ne değildir nasıl çizmeliyim araştırarak öğrenmeye çalıştım.

Çizime başladığımda fantastik tarzda ve daha çok soyut çizimler yaparak başladım. Teknik olarak dijital çizim her zaman öncelikli tercihim. Üniversite yıllarında akrilikle tanıştım halen geleneksel tarzda çalışma yapmak istediğimde akriliğe geri dönüyorum diye bilirim. Bazen dijitalde çizim yapıp bunu baskı alarak akrilikle tamamlıyorum. Teknikleri birleştirmeyi karıştırmayı seviyorum.

Çizer kitaba nasıl hazırlanır?

Çocuk kitaplarını çizmek başlı başına bir macera ve özen isteyen ilgi isteyen her noktanın bir öneminin olduğu bir alan. Ben aldığım kitapları çok fazla benimsiyorum ve üzerinde çok düşünüyorum bu bazen yorucu oluyor. Ama sonuç ortaya çıktığında verdiğim emeğin buna değdiğini görmek mutlu ediyor.

İlham hemen gelemeye biliyor kahve içerken koku ya da duvara vuran ışık, yürürken bir anda bir renk bir hareket bir insan ya da hayvan bir uyanış yaşatıyor ve kitabın tamamını kafamda çizmiş oluyorum. Hikâye güçlü bir geçişe sahipse okuduktan sonra her sahneyi günlerce yaşıyorum bazen onunla uyuyup uyanada biliyorum. Hazırlanırken genelde o işin ruh hali, modu neyse kendimi önce o hâline sokuyorum.

Bir kitaba başmadan önce birkaç hafta gözlemleme, araştırma, planlama, dönemine geçiyorum. Kitaba tam anlamıyla hazır olmadan başlayamıyorum bazen kitap çizmek için oturup başka şeyler çizip kalkıyorum. Ya da günlerce çizim yapamıyorum. Yaratım sürecim biraz fazla yoğun ve sancılı geçiyor. Örneğin fantastik bir kitap varsa  bu türde filmler, yazılmış çizilmiş çocuk yada yetişkin kitapları diğer ressamların çizdiği resimler, kullandıkları renkler hepsini kafamda arşive ediyorum görsel anlamda tamamen doyduğumu hissettiğimde ve birde ilham geldiğinde ancak kitaba başlaya biliyorum.

Çizimlerinizi yaparken yazar ya da editör ile nasıl diyaloglar gelişiyor aranızda?

Genelde editörlerle iletişim kuruyorum  daha sonra bazen yazarlarda dahil oluyor projenin ilerleyişine ve yayınevinin yazarın yaklaşımına göre. Ben yazarlarla iletişim kurmayı olumlu buluyorum. Kendi yarattığı dünyasına beni misafir ediyor ve paylaşıyor bu değerli benim için. Hiç sesini duymadığım ismimiz yan yana yazıldığında yazar olduğunu bildiğim bir iş olduğunda bu işime yansıyor. O kitaba olan samimiyetim bazen azalıyor.

Resimli çocuk kitabı bir kişiye ait olan bir eser olmadığını düşünüyorum. Yazar, çizer bu eserin ortak sahipleridir. Bu yaklaşımla diyalog kurulduğunda kendimi daha güçlü hissederek kitaba başlıyorum yaptığım işten keyif alıyorum sonuç hepimizi mutlu ediyor.

Ülkemizdeki çocuk kitabı çizerlerine bu işin biliri o diye düşünülerek iş teslim edilmiyor. Editör ya da yazar bazen çok müdahalede bulunuyor düzeltme adı altında işimize olan saygımızı sorgulatabiliyorlar .Örneğin bir kız çocuğu karakterinin kıyafetinin uzunluğu ya da yanaklarının fazla al olmasının kötü anlaşılacağını belirten geri dönüşler diyaloglarla da karşılaşabiliyorum. Son zamanlarda çok şanslıyım ki büyük çoğunlukta iletişim kurmayı ve işimin bilir kişisinin ben olduğumun farkın da olan saygı duyan editör ve yazarlarla çalıştım. İlk izlenim çok önemli benim için pozitif yönde diyalog kurulduğunda ortaya şahane kitapların çıkacağına inanıyorum.

Sanatınızı/çizimlerinizi beslemek için neler yapıyorsunuz

 Ben gördüklerimden mesleki olarak çok etkilenen ve çok beslenen birisiyim. Dijital platformda ya da basılı mecralarda bulunan her türlü görsel imgeler ya da gün içindeki yaşanmışlıklar, olaylar canlı cansız her şeyi beni etkiyor. Sanatçılar olarak dünyaya fazla detaylı ve hassas gözlerle bakıyoruz bu şu anki zamanda bazen çok yorucu oluyor ve yaratım, sanat yapma isteğinde tıkanmalara da durağanlığa da neden olabiliyor.  Sessiz bir yer, doğa, müzikle birlikte uzun yürüyüşler bazen üretmek ve beslenmek için kaçtığım yerler oluyor. Bazen de kek yapıp kahve içip film izlemek iyi geliyor ya da çikolatalı pasta :)

  Bir kitabın rafta yerini alana kadar geçirdiği mutfak sürecini çizer cephesinden anlatır mısınız?

Kitap rafta yerini alana kadar çoğunlukla çalıştığım kitaplarda tamamen benimle vakit geçiriyor diye bilirim. Bir kitabın tüm oluşum sürecini bazen tek kişi olarak alıyorum çizer, grafiker olarak. Çiziyorum, mizanpajını yapıyorum kapağını tasarlıyorum baskı için hazırlıyorum ve teslim ediyorum.

Bu şekilde çalışmayı daha verimli buluyorum editör, yazar ve tasarımcı çizer olarak az sayıda insanla daha iyi iletişim kurup ilerleye bildiğimi düşünüyorum. Ve kitabın tüm aşamalarını benim biliyor olmam işi içim rahat teslim etmemi ve sonuçu daha güzel göreceğimden emin olmamı sağlıyor.

Bazen sadece çizim yapıyorum burada da yine bu kitabın nasıl görünmesi nasıl yerleştirilmesi gerektiğine dair planlarımı çizim üzerinde hazırlayıp iletiyorum. Geriye sadece metnin planladığım alana yerleştirilmesi kalıyor.  Grafik tasarım sürecinde benim fikirlerime veya yardımıma gerek duyarlarsa katılıyorum, kitabın baskıya gitmeden önceki son halini kontrol ediyorum olması gerektiği gibi olduğuna dair onayımı veriyorum ve heyecanla ilk baskıyı bekliyorum.

edebiyathaber.net (21 Ekim 2022)

E-posta adresiniz yayınlanmaz ve paylaşılmaz. Gerekli alanlar yıldız ile gösterilmiştir *

*

*

Ç o k   O k u n a n l a r