Alisa Ganieva’dan “Bayram Dağı”

Nisan 20, 2016

Alisa Ganieva’dan “Bayram Dağı”

bayram-dagiAlisa Ganieva’nın yazdığı “Bayram Dağı”, Sabri Gürses çevirisiyle Tekin Yayınevi tarafından yayımlandı.

Tanıtım bülteninden

Bir yanda Rus hükümeti, öbür yanda İslamcı mücahitler. Bütün bunların ortasında günlük yaşamını sürdürmeye çalışan Dağıstan halkı. Bütün bu bulanıklık içinde yönünü tayin etmeye çalışan Şamil’in hepimize tanıdık gelecek hikâyesi.

Aile baskısı mı, koca baskısı mı? Şer cephesi devlet yapıları mı, kılıcından kan damlayan mücahitler mi? Bütün rejimlerin ilk önce ve her zaman kadınlarla uğraştığının vesikasıdır bu roman. Ganieva anlattıkça daha çok dinlemek istiyorsunuz.

Çağdaş Dağıstan ve Rus edebiyatına atılmış sağlam bir halat olan Bayram Dağı’nı okurken, aynı zamanda Rus klasiklerinin o eşsiz tadını alacaksınız!

Rus hükümetinin Kafkasya’nın Müslüman bölgelerini Rusya’dan ayırmak üzere bir set inşa etmeye başlayacağına dair söylentilerle hayatın her alanında kendisini hissettiren değişiklikler arasında, gittikçe dindarlaşan ve uzak düştüğü çevresiyle, özlemini çektiği hayat arasında kalan genç bir adam; Şamil. Bir yakası dini gelenekler ve siyasi baskılarla sarılmış, diğer yakası elinde kalan özgürlük kırıntılarına sıkı sıkı tutunan Dağıstan halkı. Alisa Ganieva, Bayram Dağı’nda genç bir kadının gözleriyle Dağıstan’ın köylerinde, sokaklarında, evlerinde gördüklerini Şamil’in hikâyesi etrafında yalın bir gerçeklik ve ustalıkla aktarıyor. Trajik ve karanlık bir süreci tam da o karanlığı yararcasına umursamaz ve ironik bir edayla seslendiriyor. 2008 yılında Gorki Edebiyat Ödülü’nü alan ve Bayram Dağı’yla da Rusya’nın en önemli edebiyat ödüllerine aday gösterilen Ganieva, bu eserinde kadınları anlatıyor; anneleri, eşleri, kumaları, kız evlatları, şarkıcıları. Hiçbir kadını susturmadan, bastırmadan, neşelerini ve kederlerini göz ardı etmeden…

“Ganieva’nın yazdıklarında bir çeşit sihir var… Bu hikâyeyi de, okuru Dağıstanlıların korkuları ve hayal kırıklıklarıyla yüzleştirerek olayların ortasına çeken bir bilinç akışı tekniğiyle anlatıyor.”— Lauren Smart, Dallas Observer

“Muhteşem bir eser… İslam’ın yükselişi, Sovyet sonrası Rusya’nın kaderi ve çok az bilinen bir halkın gelenekleriyle ilgili kusursuz bir hikâye.” — The Modern Novel

edebiyathaber.net (20 Nisan 2016)

Yorum yapın