Masthead header

Duvar dergisinin 4. sayısı çıktı

FavoriteLoadingOkuma listeme ekle

Duvar edebiyat dergisinin Eyül – Ekim 2012 tarihli 4. sayısı çıktı.

Derginin bu sayısı Emre Zeytinoğlu’nun “Çamlıca’daki cami: Büyüklük merakı mı, modern manevralar mı?” başlıklı yazısıyla açılıyor. Mimari ve iktidar ilişkileri üzerinden “Çamlıca Camii” projesini değerlendiren Zeytinoğlu kentleri büyük yapılar ile donatıp, iktidarın gücünü göstermeye çalışan, pek çok rekor meraklısı siyasetçinin hâlâ mevcut olduğunu söyleyerek yalnızca siyasetçilerin değil, fakat mimar ve mühendislerin de bu iktidar gösterisine katıldığını ve “Çamlıca Camii” projesinin böylece Ortaçağ iktidar biçimlerine gönderme yaptığına işaret ediyor.

Ragıp Duran, ölümünün 10. yılında “Neden hâlâ Ece Ayhan”  başlıklı yazısıyla Ece Ayhan’a selam yolluyor.   Duran, Ece Ayhan’ın aslında çokkatlı, çokamaçlı, çokmilliyetli, çokdinli, çokcinsiyetli bir şair olduğunu ve bu nedenle her bireyin Ece Ayhan’da kendisinden bir şeyler bulduğunu öne sürdüğü yazısında Ece Ayhan’ın bir başına ayaklanan, asla ehlileşmeyen bir muhalif olarak portresini çiziyor.

Derginin bu sayısında iki röportaj yer alıyor. Röportajların ilki Arap Kıyameti adlı şiir kitabı Metis yayınları arasında çıkan ve önümüzdeki günlerde Türkiye’yi ziyaret etmesi beklenen Etel Adnan’la yapılmış üç söyleşinin bir derlemesinden oluşuyor.  Lübnanlı şair, bu söyleşilerde Filistin sorunu, Fransızca yazan bir Arap ve müslüman olmak, savaş, iktidar, batı kültürü ve doğu-batı kültürü arasında sıkışıp kalmak hakkında çarpıcı yorumlarda bulunarak şunları söylüyor: “Sözgelimi Amerikalı bir yazar, Amerika Birleşik Devletleri’nin yok olacağına dair bir endişe taşımaz; oysa Filistinli, Lübnanlı, Suriyeli bir yazar, hele de Büyük İsrail dogmasının Batı tarafından uygulamaya konduğunu ve savunulduğunu göz önüne alınca kültürünün veya coğrafyasının yok olma tehlikesinden hakiki bir korku duyarak yazar.” İkinci röportaj ise geçtiğimiz yıl İletişim yayınları arasında çıkan Kayıp Destanın İzinde adlı kitabın yazarı Erkan Irmak’la gerçekleştirildi. Erkan Irmak, Nazım Hikmet’in Kuvai Milliye Destanı’nda milliyetçi ve propagandist bir dil kullandığını ancak Memleketimden İnsan Manzaraları’nda komünist bir düzeni savunduğunu söyleyerek şunları dile getiriyor: “Milli Mücadele’nin anlatıldığı bir ‘destan’da Atatürk’ün ve liderliğinin anılmasından daha doğal ne olabilir? Kışkırtıcı olan, 500 küsur sayfayı aşan ve Cumhuriyet’in erken dönemini kapsayan Manzaralar’da Atatürk’ün bir tek yerde bile olumlanmamasıdır sanıyorum.”

Dergide John Berger’in Hollandalı filozof Spinoza’nın eskiz defterinden yola çıkarak yazdığı Bento’nun eskiz defteri’nden bir bölüm, Ali Çakmak’ın Filistinli yazar Gassan Kanafani’nin Güneşteki Adamlar adlı romanını  değerlendirdiği “Mağlup Güneş”, Ömer F. Oyal’in Ali Şeriati’nin İslam ve sosyalizm arayışlarını yorumladığı  “İmkansız Çöl”, Savaş Kılıç’ın Jacques Ranciere’in bilim ve sanat hakkındaki  yaklaşımını ele aldığı “Estetik ve paysızların bilimi”, Alp Yücel Kaya’nın Marx’ın “odun yasası” üzerine yazdıklarından yola çıkarak hükümetin “acele kamulaştırma”larını eleştirdiği “Parsel parsel eylemişler dünyayı / Bir dikili taştan gayrı nem kaldı”, Sinan Sülün’ün “Ah güzel Ahmet Abim benim”, Ersun Çıplak’ın “Bakhtin ve dünyası”, Veysel Atayman’ın “Metin Kurt ya da yanlış hayat üzerine bir deneme” başlıklı yazıları  da yer alıyor.

Derginin bu sayısında ilk kez Kürtçe şiirler yer alıyor. Şiirler Lal Laleş ve Berken Bereh imzalı. Derginin bu sayısının diğer şairlerini ise; Mavi Neşe, Vedi Saade, Usame Söylemez, Ercan Ezilmez, İsmail Doruk, William Butler Yeats, Ali Ülken, Emine Ayhan, Emily Dickinson, Uğur Aktaş, Arthur Rimbaud, Kavafis oluşturuyor.

Bu sayıda ayrıca Çayan Çakır’ın “Muz ve Kivi”, Nihan Taştekin’in “Alternatif Av Partisi” ve Alpay Türker’in “Dönüş” adlı hikâyeleri yer alıyor.

edebiyathaber.net (5 Eylül 2012)

Bunlar da ilginizi çekebilir:

E-posta adresiniz yayınlanmaz ve paylaşılmaz. Gerekli alanlar yıldız ile gösterilmiştir *

*

*

Ç o k   O k u n a n l a r
O k u m a   L i s t e n i z