Çıplaklığın kültürel bağlam çerçevesindeki yeri

Şubat 13, 2020

Çıplaklığın kültürel bağlam çerçevesindeki yeri

Richard Leppert’in “Nü” adlı kitabı, Aydın Çavdar çevirisiyle Ayrıntı Yayınları tarafından yayımlandı.

Tanıtım bülteninden

İmgeler bize bir dünya gösterir ama dünyayı göstermez. İmgeler gösterilen şeyin kendisi değildir, onların temsilcileridir: bir tür yeniden gösterimdir. Hatta imgelerin temsil ettiği olgular gerçekte var olmayabilir ve bunun yerine hayal dünyasına, ümitlerimize, rüya veya fantezilerimize sıkışmış olabilir. Gerçi diğer yandan elbette ki her imge, bu dünyayla herhangi bir şekilde etkileşen bir obje, genel anlamıyla var olur diyebiliriz… Bu kitap (büyük oranda), tarihsel olarak Rönesans döneminin başlarından günümüze kadar uzanan ve modernite olarak değerlendirilen geniş zaman diliminde üretilmiş resimler hakkındadır. Bahsi geçen imgeler Batı dünyasına, Avrupa ve Kıta Amerikası’na ait, en erken tarihli olanı yaklaşık 1427 yılında, en yenisi de 1992 yılında üretilmiş durumda, ana vurgu soyut sanattan ziyade temsili sanat üzerinde. Hikâyemiz kıyafetsiz vücutları, yani nü’yü anlatıyor… 

Richard Leppert, geçmişten günümüze sanatta nü’nün izini sürerken çıplaklığı, toplumsal hayat ve kültürel bağlam çerçevesinde değerlendiriyor. Sınıf, cinsiyet, yaş ve ırk ayrımlarının, insanın varoluşu açısından doğurduğu sorularla beraber bize sanattaki nü’yü okumanın, inceliklerini fark etmenin, mesajlarını algılamanın yollarını gösteriyor. İnsana ait temel özellikleri mutluluk, arzu, korku, kaygı ve utanç gibi temel duygularla ölçerken Batı modernitesinde insan bedeni’nin bizlere ne söylemeye çalıştığını gözler önüne seriyor. Sanatta nü’nün yalnızca çıplaklık olmadığını, üzerine Batı dünyasının tarihçesinin yazıldığı bir anıt olduğunu anlamamızı sağlıyor Richard Leppert. Nü, yalnızca sanat alanının profesyonellerine ve öğrencilerine değil, aynı zamanda sanat eserlerini değerlendirebilmeyi ve yorumlamayı isteyen herkese yol gösteriyor…

İlk 16 sayfa için>>>

Richard Leppert

Minnesota Üniversitesi Kültürel Çalışmalar ve Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü’nün başkanıdır ve aynı bölümde öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır. Leppert’ın diğer yapıtları şunlardır: The Sight of Sound: Music, Representation and the History of the Body (University of California Press, 1993); Music and Image: Domesticity, Ideology and Socio-Cultural Formation in the Eighteenth Century England (Cambridge University Press, 1988); ve editörlüğünü Susan McClary ile paylaştığı Music and Society: The Politics of Composition, Performance and Reception (Cambridge University Press, 1987). Son olarak, Theodor W. Adorno’yla birlikte, Essays on Music (University of California Press. 2002) adlı bir makaleler derlemesini: Daniel Goldmark ve Lawrence Kramer ile birlikte Beyond the Soundtrack: Representing Music in Cinema adlı kitabı (University of California Press, 2007) yayıma hazırlamıştır. Ayrıca yine Ayrıntı Yayınları tarafından okurlara sunulmuş olan Sanatta Anlamın Görüntüsü (Çeviri: İsmail Türkmen, Ayrıntı Yayınları, 3. Basım, 2017) adlı kitabın yazarıdır.

edebiyathaber.net (13 Şubat 2020)

Yorum yapın